Tuesday 4 October 2011

Bergopoh-gapah VS Anaah

Rasulullah bersabda, maksudnya: "Tergopoh-gapah itu tindakan syaitan kecuali dalam lima perkara, iaitu mengahwinkan anak perawan, membayar hutang, menguruskan mayat, melayani tetamu dan bertaubat daripada dosa".

petikan ayt diatas aku copy dari artikel iluvislam.com...
menarik perhatian aku...dan sedikit sebanyak menimbul byk pertanyaan dlm minda...

actually, cube kita fikirkan..dlam kehidupan seharian kita...berapa banyak urusan yg kite kerja kan dgn cara perlahan2 dan x tergopoh-gapah....

wow...lau cite lam kehidupan seharian aku...emg xyah cite la kan..aku emg jenis mengelabah...
always fail bab2 bersabar dan melakukan sesuatu dengan berhemah...bagi aku...semua nk cepat..
astaga...bru skung aku tau...gopoh-gapah tuh tergolong dlm sifat syaitan..aku ingat sifat nie..bnda biasa...yela..x sume org dilahirkan tenang,cool je kan....nauzubillah...jgn la aku lpas nie...still bsikap begitu..

mari kita jadi "anaah" iaitu sifat kalbu yang membimbing seseorg supaya berlambatan dan tenang....uishh...mahal tuh....sifat mahmudah yg sgt mahal....x smua org leh jd mcm tuh....hurmm...ape2 pun....kita panjat kan doa smoga ALLAH bantu kita menerap sifat anaah itu dlam diri kita smua....subahanaallah...^^







MADAH :
sgt suka tgk pic2 nie....mempunyai msj yg tepat padat padu lah...^^

No comments:

Post a Comment